16 juni 2011

Vad hände med integriteten?

Var på en utbildning för någon dag sen med jobbet. Så tog de, till min förvåning, en lång stund åt att tala om hur man hanterar information om sig själv på internet, inte minst på facebook. Ska det verkligen behövas satt jag och tänkte? I andra ordalag pratade de om att kunna vara personlig men inte privat och att inte blanda in jobbet på facebook.

Jag lever i en sådan icke-facebookig värld att jag nästan glömt hur det var, och vad jag förstår har det eskalerat.. ?
Hur kommer det sig att man lämnar ut sig så totalt?

En av de andra som var på utbildningen sa att "men man kan ju skriva i sin status att man jobbar mellan 7-14. Då vet alla det". Men HALLÅ! Vem bryr sig egentligen om att just du jobbar mellan 7-14? Jag kanske låter hård, men faktiskt, om någon skulle tycka att det är super intressant att just jag jobbar 7-14 en tisdag så skulle jag uppmuntra denna att skaffa en mer innehållsrik tillvaro.

Eller skriver man alla dessa statusuppdateringar om sig själv för att boosta sitt eget ego? För att visa på att mitt liv faktiskt är intressant och värt att leva?
Den bekräftelsen ska man väl i så fall inte söka i andra människors kommentarer? Speciellt från människor man knappt vet vilka de är, utan man träffade de på någon fest någon gång någonstans.

Och för att inte tala om alla som ger ut allt och lite till av sitt egna privatliv!?
Okej (eller inte?) om man är i förpuberteten och inte vet bättre, men vad jag förstår handlar det om vuxna?

Jag ska inte sitta här och säga att jag är så bra på det är med integritet och är en svårknäckt nöt jämt. Men jag är så tacksam att jag tog bort mitt facebook konto. Det var det bästa jag kunde ha gjort. Dels för min egna skull, men också för att jag har fullt upp som det är, och hur skulle jag kunna orka hålla reda på alla andras liv?

Ojoj, långt inlägg och jag betvivlar starkt att någon läser detta! (:

Med kärlek,
- M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar